![]() Eestis on ettevõtte alustamine tehtud iseenesest väga kiireks. Ainult 3 minutiga võid olla juba oma isikliku osaühingu CEO ja oledki ettevõtja. Samas kaks täiesti eraldiseisvat asja on ettevõtlusega alustamine ja ettevõtte käivitamine. Olles nüüd juba üle 3 kuu olnud selles ettevõtte käivitamise faasis, oleme UpSteam meeskonnaga avastanud, et ootused ettevõtjaks olemisel ja tegelik reaalsus erinevad nii positiivsel kui ka kohati „mitte nii positiivsel“ viisil üksteisest täielikult. Selles artiklis jagame Teiega seda, kust UpSteam alguse sai ning meie seni lühikese tegevusaja jooksul avastatud kolme kõige suuremat õppetundi. See kõik sai alguse juba mitmeid aastaid tagasi...![]() ...kui astusin TTÜ Tallinna Kolledžisse õppima Rahvusvahelist majandust ja ärikorraldust. Kolme kaasõpilasega tuli juba esimesel kursusel tulla esimese äri-idee peale, millest tuli hakata äriplaani kirjutama. Noored ja rohelised äritudengid ei tahtnud asja keeruliseks ajada ning „pika“ diskussiooni tulemusena otsustati teha äriplaan autopesulast. Samas jäi see mõte hilisemal edasiarendamisel kuidagi liiga lihtsaks ning üsna pea lisasime sellele ideele ka sel hetkel üsna lihtsana tunduva mobiilsuse. Autopesula, mis tuleb ise Sinu juurde. Töö hinne oli 5 ja äriplaani koostamise koorem tundus selleks ajaks õlult ära läinud. Olukord läks aga huvitavaks, kui läksin esimest korda Ameerikasse Southwestern programmiga raamatuid müüma. Lisaks õpitud müügi-, suhtlus- ja enese-distsiplineerimisoskusele osutus UpSteami teiseks verstapostiks päev, mil koputasin South Carolinas ühes rahulikus naabruskonnas ühele uksele ning jäin paelunult jälgima, kuidas kõrvalmaja hoovis peatus värvikirev auto, kust väljus noormees, kes hakkas seal samas maja ees seisvat autot auruga pesema. See tundus olevat täpselt see, mida me poistega oma äriplaaniski kirjeldasime, kuid hoopis järgmisel tasemel. Sel hetkel panin kirja selle mõtte, et see mälestus mul meelest ei läheks ning kuna ukselt uksele raamatuid müües on sul aega mõelda kõik maailma mõtted ära, siis ühtlasi hakkasin seda ideed peas edasi arendama. ![]() Pärast suve oli see minu ja mu ülikooli-tiimi ainuke mõte, mida me küll sel ajal endiselt veel koolitöödeks arendasime, kuid mida rohkem aeg edasi läks, seda huvitavamaks see kujunes. Teooriast hakkas tekkima visioon, mis tundus iga koolipäevaga üha enam tehtavamaks osutuma. Aega läks 3 pikka kooliaastat ja 3 suve raamatumüügi kogemust, kuniks ideest sai eesmärk. Kuid teades, et suuri asju ei ole võimalik teha ilma suure tiimita, jõudsimegi UpSteam dream-teamini. Kolm erineva päritolu ja huvidega kuid agarat ning tahtejõulist noort poissi Tallinnast – Martin, Valjo ja Aleksis. Kuna oleme kõik 3+ suve raamatuid müünud ja harjunud tegema head asja, siis me ei kahelnud hetkegi selle idee võimsuses. Saame pakkuda inimestele seda, millest meil kõigil tänapäeval puudus on – AEG. Lisaks saame ravida meie keskkonda loodussõbralikkusega ja seda kõike läbi hea teeninduse prisma, mis meid kõiki siiamaani ahvatleb. Esimene ja üks olulisemaid samme eduka ettevõtte käivitamise suunas oli meeskonna kokkupanemine ning meievaheliste suhete ja ootuste paikapanemine![]() Selleks kõige efektiivsem oli teha Tom Sawyerilik vendade vaheline vanne, mida me nimetame uhkelt „Business-partner Creed“-iks. Panime kirja 5 põhitõde, mida me kõik ükskõik, mis olukorras järgime ning lubasime kõik ka isiklikult 5 printsiipi, millele meie unistuste meeskonna töö baseerub. See kõlas sel hetkel natukene isegi imalalt, kuid see on siiamaani olnud üks UpSteami kõige paremini investeeritud päevi. Meeskond, äriplaanid, turundusplaanid ja teooria oli paigas, kuid nüüd tuli panna käed-jalad tööle ja hakata pihta. Esimene etapp – kust leida perfektne masin, mis täidaks kõiki meie ettevõtte vajadusi. Öösiti helistasime Ameerika firmadele, päeval saatsime Euroopa ja Aasia firmadele, et panna kokku nimekiri aurumasinate spetsifikatsioonidest, hindadest jne. Peaaegu olime jõudnud üksmeelele, kui aina jätkuvad tõrked nii exprt-import kui ka tehniliste ja masina toitetingimustest tingitud teemadel viisid meid ainult vaidlusteni. Lõpuks sattusime Itaalias asuva kogenud aurupesu firma kodulehele ning leidsime, et masin on küll kordades kallim, kuid see tundus sel hetkel olevat meie parim variant. Otsustasime alustada ühe masinaga. Tuli välja, et odavam ja kindlam oli minna masinale ise järgi ja veenduda selle võimekuses. Panime suure hunniku sularaha ühe meeskonna liikme taskusse ning saatsime ta autoga Itaaliasse. Samal ajal ootasime kahekesi kodumaal ärevalt uudiseid ning arendasime teisi olulisi elemente. Lõpuks kui masin koos kolmanda liikmega Eestisse jõudis, siis olime koheselt üksmeelel, et tehtud sai õige otsus ning siit ka meie esimene suur õppetund – kõige suuremate vaidluste tulemusena jõuame ALATI parima lahenduseni. Kuna me oleme kolm kohati täiesti erineva iseloomuga inimest, siis vaidlemine viis meid asjadeni, millele me ei oleks osanud muidu üldse mõeldagi. Teine huvitav avastus oli siis, kui võtsime end kokku ja hakkasime UpSteami esitlema teistele inimesteleTegime Facebooki konto, alustasime kodulehe arendamist ja rääkisime julgelt kõigile sellest, millega me tegeleme. Me küll kahtlesime, et ehk inimesed võtavad meid vastu skeptiliselt ja eelarvamustega, siis tegelikkus oli suuresti üllatav. Inimesed uskusid meie ideesse, aitasid meie tegevust edendada ja levitasid avameelselt UpSteami nii sotsiaalmeedias kui ka nö suust-suhu. Esimese päevaga saime üle 150 like facebookis ja postkast sõnaotseses mõttes põles inimeste kirjadest, kes tahtsid anda meile nõuandeid, aidata meil lahendada nii tehnilisi kui ka materiaalseid probleeme ja juhendasid meid kellega me võiksime veel ja veel ühendust võtta. Me oleme ääretult üllatunud ja tänulikud, et nii paljud inimesed on aidanud meil jõuda sinna, kus me oleme, nii lühikese ajaga. Siit ka meie teine suur õppetund – ära karda inimestele rääkida oma visioonist, vaid veendu, et kõik teaksid, mida sa teed. Inimesed reageerivad Sinu ettevõttele positiivsemalt, kui sa ise võid arvatagi ning sa leiad inimesi, kes võivad osutuda määravaks Sinu ettevõtte algusfaasi edule. Kolmandaks suurimaks avastuseks ettevõtte käivitamisel on seotud sellega, kui palju tuleb TEGELIKULT ära teha selleks, et asjad töötaksid nii nagu sa oled seda plaaninud.Üle kolme aasta ülikoolis ärinduse loengutes käies raiuti päevast-päeva kui paljude erinevate elementidega tuleb arvestada kui sa teed oma ettevõtet. Räägiti sellest, kuidas statistiliselt on ettevõtjad suuremas südameprobleemide riskigrupis, kuidas esimeste aastate jooksul pankrotistub ligi 90% ettevõtetest jne jne. See meid pole kunagi hirmutanud, kuna oleme õppinud läbi raamatumüügi kogemuse, et „If you persist, you will succeed!“ („Kui sa püsivalt töötad, siis sa saavutad oma eesmärgi!“). Sellegipoolest ületas reaalsus meie ootusi mitmekümne kordselt. Täpselt nagu müütiliste olendite hüdradega - iga kord kui tunned, et said 1 asja tehtud, tekib 2 uut ja veelgi suuremat ülesannet juurde. Siit tuleb ka meie kolmas suur õppetund – lõppkokkuvõttes ei sünni ei peas ega paberil ükski ettevõte. Kui sa tahad suurt visiooni ellu viia ja käivitada ettevõtet, siis tasuks ära unustada see, et nädalavahetusel on puhkepäevad ja üle 12 tunni päevas on täiesti okei töötada. Selle juures oleme jälle tänulikud Southwesternis omandatud töö-eetikale. Boonusmaterjalina ütleme, et see ei tähenda seda, et peaksid ennast läbi põletama. Kvaliteet on alati olulisem kui kvantiteet, seega tasuks alati leida aega iseenda jaoks kuid oluline on kasutada seda tõesti AINULT enda jaoks. Reede õhtul kluppi viinashotte tegema minna ei aita sul akusid laadida, vaid teeb su viimastestki varudest tühjaks ning su efektiivsus on kehv ilmselt järgmiselgi päeval. Selle asemel tuleks õppida elama momendis ning võta antud hetk omaks. See tähendab seda, et kui on töö aeg, siis on ainult tööaeg. Kui on Sinu aeg, siis on ainult Sinu aeg. Kui mõtled, et ettevõtluseks on vaja suuri summasid, tutvuseid, palju spetsiifilisi teadmisi ja kogemusi, siis tea, et meil neid ei olnud (isegi kui arvasime, et on). Sõnas „ettevõtlus“ peitub selle kogu artikli peamine sõnum – lihtsalt „VÕTA ETTE!“ Kui see artikkel oli sulle kasuks, siis ära unusta avaldada ka oma isiklikku arvamust ja kogemusi teistega kommentaarides ning UpSteami eesmärk on muuta maailma! Aita meil seda teha jagades seda postitust või räägi meist oma sõbralegi. Kui oled aga huvitatud, mida see autode aurupesu tähendab, siis ära karda meilt küsida või telli julgelt oma esimene pesu ja saa teada!
|
December 2021
UpSteamToome autopesu Sinu kodu või kontori õuele. Meie autopesija tuleb ise Teie juurde ning ajab Teie auto nii seest kui ka väljast läikima ilma, et peaksite pesulas käimisele aega kulutama. Arhiiv
December 2021
Kategooriad
All
|